تبلیغات
احادیث معصومین علیهم السلام - وجود امام مهدى علیه السلام در روایات فریقین
احادیث معصومین علیهم السلام

آرشیو موضوعی

آرشیو

لینکستان

← آمار وبلاگ

  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :

وجود امام مهدى علیه السلام در روایات فریقین



پرسش : حدیث «ثقلین» چگونه دلالت بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام دارد؟
پاسخ : پیامبر اکرم (ص) مطابق حدیثى فرمود: «إنّى تارک فیکم خلیفتین کتاب اللَّه حبل ممدود ما بین السمآء والأرض أوما بین السمآء إلى الأرض، وعترتى أهل بیتى، وإنّهما لن یفترقا حتّى یردا علىّ الحوض»؛ «همانا من دو جانشین را در میان شما مى‏گذارم: کتاب خدا، ریسمان کشیده شد مابین آسمان وزمین یا مابین آسمان تا زمین، وعترتم اهل بیتم، وهمانا این دو از یکدیگر جدا نمى‏شوند تا در کنار حوض بر من وارد شوند.»(مسند احمد، ج 5، ص 181)
در این حدیث پیامبر اکرم (ص) مى‏فرماید: «کتاب وعترت تا قیامت از یکدیگر جدا نمى‏شوند»، مطابق این گفتار اگر زمانى عدلِ کتاب که همان عترت است در روى زمین نباشد لازم مى‏آید که این دو از یکدیگر جدا شده باشند، واین با ظاهر حدیث مخالف است.
ابن حجر مکّى مى‏گوید: «در احادیثى که سفارش به اهل بیت شده به این نکته اشاره دارد که تا روز قیامت زمین خالى از اهل بیتى که اهلیّت هدایت دارند نخواهد بود، همان گونه که کتاب عزیز چنین است. ولذا اهل بیت اَمان براى اهل زمین معرفى شده‏اند. ونیز در روایات آمده است: «در هر قوم ودسته‏اى عدولى از اهل بیت من است».(صواعق المحرقه، ص 90)
حافظ سمهودى مى‏گوید: از این حدیث «ثقلین» استفاده مى‏شود که هر زمان باید فردى از اهل بیت که سزاوار تمسک به اوست تا روز قیامت موجود باشد، تا امر به تمسکى که در روایت به آنها شده معنا پیدا کند، همان گونه که کتاب عزیز چنین است، ولذا اهل بیت اَمان اهل زمین معرفى شده‏اند که هر گاه از روى زمین بروند زمین نیز نابود خواهد شد».(جواهر العقدین)
همین معنا از علامه مناوى در شرح جامع الصغیر سیوطى رسیده است.(فیض القدیر، ج 3، ص 15) نتیجه اینکه از حدیث ثقلین که مورد اتفاق بین شیعه وسنى بوده واز احادیث متواتر است به خوبى استفاده مى‏شود که در هر زمان، امام معصومى از عترت پیامبر (ص) واهل بیت معصوم او باید موجود باشد، امامى که اهلیّت براى اقتدا وتمسک را داشته باشد، کسى که خود به هدایت مطلق رسیده واز ضلالت به دور است ولذا مى‏تواند دیگران را نیز به هدایت مطلق رسانده واز مطلق ضلالت وگمراهى دور کند. چنین شخصى در این زمان غیر از حضرت مهدى (ع) نیست.

پرسش : چگونه احادیث وجوب معرفت‏امام بروجود امام‏زمان‏علیه‏السلام دلالت دارد؟
پاسخ : مطابق روایات شیعه وسنى، پیامبر اکرم (ص) فرمود: «من مات ولم‏یعرف إمام زمانه مات میتة جاهلیّة»؛ «هرکس بمیرد در حالى که امام زمان خود را نشناخته باشد به مرگ جاهلیت از دنیا رفته است.»(شرح المقاصد، ج 5، ص 239)
با کمترین تأمّل در این روایت ونظایر آن به مصداق واقعى امام در روایت پى خواهیم برد. این کدامین امام است که اگر به او معرفت پیدا نکنى به مرگ جاهلیت از دنیا رفته‏اى؟ مگر نه این است که باید بین حکم وموضوع تناسب باشد؟ چه تناسبى بین عدم معرفت امام ومرگ جاهلیت است؟آیا اگر من طاغوتِ فاسق وفاجر زمان خود را نشناسم به مرگ جاهلیّت از دنیا رفته‏ام؟ قطعاً چنین نیست، بلکه مراد همان امام معصوم در هر زمان است که از آن در روایت به «امام» تعبیر شده است که اگر او را نشناسم واطاعت او را ننمایم به مرگ جاهلیت از دنیا رفته‏ام.

پرسش : حدیث «امان» چگونه بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام دلالت دارد؟
پاسخ : مطابق روایات فریقین، اهل بیت پیامبر: به عنوان امان اهل زمین معرفى شده‏اند. ابن‏حجر از پیامبر اکرم (ص) نقل کرده که فرمود: «اهل بیت من امان براى اهل زمین هستند، پس هرگاه اهل بیتم هلاک شوند اهل زمین را آنچه خداوند وعده داده خواهد رسید».(صواعق المحرقه، ص 150)
سمهودى بعد از نقل این حدیث مى‏گوید: «محتمل است که مراد از اهل بیتى که امان امت هستند همان علماى از آنها باشند که مردم را هدایت مى‏نمایند، آن گونه که مردم به ستارگان هدایت مى‏یابند».(رشفة الصادى، ص 78)
این حدیث به خوبى دلالت بر این نکته دارد که باید در هر زمانى فردى از اهل بیت عصمت وطهارت که اهلیّت براى تمسک دارد موجود باشد واو غیر از معصوم نیست. ودر این زمان غیر از مهدى موعود کسى دیگر نیست، پس باید موجود باشد وگرنه زمین وآنچه در آن است نابود خواهد شد.

پرسش : حدیث «سفینه» چگونه بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام دلالت دارد؟
پاسخ : مطابق روایات فریقین پیامبر اکرم (ص) از اهل بیت خود، به کشتى نوح تعبیر کرده است.
ابن حجر مکى از رسول خدا (ص) نقل کرده که فرمود: «مثل أهل بیتى کسفینة نوح، من رکبها نجى»؛ «همانا مثل اهل بیتم همانند کشتى نوح است، هر کس سوار بر آن شود نجات یافته است.»(صواعق المحرقه، ص 234)
این حدیث به طرق مختلف وتعبیرات گوناگون از رسول خدا (ص) رسیده است. با تأمل در معناى آن به خوبى استفاده مى‏شود که لازم است در هر زمانى تا روز قیامت امام معصومى از اهل بیت عصمت وطهارت وجود داشته باشد تا براى امت اسلامى امکان داشته باشد که با سوار شدن بر کشتى نجات او از غرق شدن در منجلاب فساد وتباهى نجات یافته وبه ساحل نجات وبهشت رضوان رهنمون شوند.

پرسش : حدیث (عدم خلو زمان از امام قرشى) چگونه بر وجود امام زمان‏علیه‏السلام دلالت دارد؟
پاسخ : بخارى ومسلم ودیگران به سندهاى خود از رسول خدا (ص) نقل کرده‏اند که فرمود: «لایزال هذا الأمر فى قریش ما بقى من الناس اثنان»؛ «این امر خلافت در قریش ثابت است مادامى که دو نفر از مردم باقى باشد.»(صحیح بخارى، ج 9، ص 78 ؛ صحیح مسلم، ج 3، ص 1452 ؛ مسند احمد، ج 2، ص 29)
در این حدیث خبر از واقعیتى خارجى مى‏دهد که واجب است تحقق یابد ووظیفه مسلمین است که خلافت رسول خدا (ص) را در هر زمان به دست یک نفر شایسته از قریش قرار دهند. مقصود از «هذاالامر» چیست؟ همان امرى است که در آیه «اولى الامر» به آن اشاره شده است: «أَطِیعُوا اللَّهَ وَأَطِیعُوا الرَّسُولَ وَأُولِى الأَمْرِ مِنْکُمْ».(سوره نساء، آیه 59)
مطابق بیان فخر رازى ودیگران، مقصود از «اولى‏الامر» در این آیه معصومین هستند.(تفسیر فخر رازى، ج 10، ص 144 ؛ تفسیر المیزان، ج 4، ص 401-387)
پس باید در هر زمانى امام معصومى از قریش باشد مادامى که عمر دنیا به سر نیامده واز مردم روى زمین دو نفر باقى مانده است، واو در این زمان، غیر از حضرت مهدى (ع) نیست.
به بیان دیگر: مقصود از «الامر» در روایت وآیه، امر زعامت وولایت ورهبرى ظاهرى وباطنى وهدایت مطلق مردم به حق وحقیقت است، شخصى که به تمام معنا داراى صفات وخصوصیات پیامبر است تا بتواند امر خلافت وجانشینى او را در تمام شؤونات به جز وحى ادامه دهد، چنین شخصى در هر زمان باید موجود باشد، ودر این زمان کسى جز حضرت مهدى (ع) نیست.
ابن حجر عسقلانى مى‏گوید: «نماز خواندن عیسى (ع) پشت سر مردى از این امت در آخرالزمان ونزدیک به برپایى قیامت، دلالت صحیح بر این قول دارد که: زمین هیچ گاه از حجتى که قائم باللَّه است خالى نخواهد بود».(فتح البارى، ج 6، ص 385)

گم شده
سه شنبه 24 دی 1387 11:13 ق.ظ
سلام
27 سال پیش مردانی بر بلندای قله ای جا ماندند و تا به امروز به شهر بازنگشته اند .
مردانی بر بلندای شنام !
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر

درباره وبلاگ

مدیر وبلاگ : سید محمد ظاهر محمدی

آخرین پست ها

جستجو

نویسندگان